تاریخ امروز:۲۶ فروردین ۱۴۰۰

قیمت ایران خودرو تارا مشخص شد؛ مشخصات فنی و آپشن های رفاهی تارا دستی و اتوماتیک

ایران خودرو در سال ۹۹ بر روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ با کد فنی K132 مانور می دهد. این سدان تارا نام دارد. این صفحه به بررسی اخبار و اطلاعات این خودرو اختصاص دارد.

قیمت ایران خودرو تارا مشخص شد- [به‌روزرسانی] فروردین ۱۴۰۰

پس از گمانه زنی های بسیار و در شرایطی که احتمال مطرح شدن نرخ هایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای قیمت نهایی ایران خودرو تارا مطرح می‌شد.

ایران خودرو در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹ حدود ۶۹ دستگاه خودرو تارا تولید داشته که براساس اطلاعات درج شده در “سامانه کدال” متعلق به سازمان بورس، قیمت پایه کارخانه آن را ۲،۵۵۹،۱۶۶،۶۶۷ ریال مشخص کرده است که با احتساب مالیات ، شماره گذاری ، بیمه و … قیمت نهایی آن حدود ۲۹۰ میلیون تومان خواهد بود.

البته برخی این احتمال را می‌دهند که گروه صنعتی ایران خودرو در اواخر بهار ۱۴۰۰، اندکی قیمت کارخانه‌ای تارا را در اسناد کدال افزایش دهد و قیمت نهایی این خودرو برای ثبت نام کنندگان (با احتساب هزینه‌های مالیات، بیمه، عوارض و…) در محدوده ۳۰۰ میلیون تومان تمام شود.

مشخصات رسمی خودرو تارا دستی و اتوماتیک منتشر شد – دی ۹۹

ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد خودرو جدید تارا را در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک از بهمن ماه تولید کرده و راهی جاده‌های کشور کند.

خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMTبهره می‌برد، در شرکت ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است.

ایران‌خودرو پس از بررسی‌های کارشناسی، نام ایرانی تارا به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد. این شرکت برای گزینش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبان‌شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش‌های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.

ایران خودرو تارا
تصاویر نمونه نهایی ایران خودرو تارا با قالپاق!

تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده ایرانی قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تی‌یو۵ وارد بازار می‌شود. تولید این خودرو با موتورای‌اف۷ توربو و گیربکس اتوماتیک هم در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات رسمی خودرو تارا دستی و اتوماتیک:

مشخصات فنی و آپشن های تارا دنده دستی:

کد کلاس(های) خودرو ۳۲۲۰۱
نوع موتور EC5
حجم موتور (cc) ۱۶۰۰
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۰نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۹.۵
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۶.۷
طول خودرو (mm) ۴۵۰۵
عرض خودرو(mm) ۱۷۴۸
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۶
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۵۲
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۵۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۵۰
حجم فضای صندوق عقب (Lit) ۶۴۰

مشخصات فنی و آپشن های تارا اتوماتیک:

کد کلاس(های) خودرو ۳۲۳۰۱
نوع موتور EC5
حجم موتور (cc) ۱۶۰۰
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۰نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب – سیستم عیب یابی هوشمند – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطه‌ای
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۱.۵
سیستم انتقال قدرت ۶ دنده اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۱۵
طول خودرو (mm) ۴۵۰۵
عرض خودرو(mm) ۱۷۴۸
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۶
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۵۲
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۹۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۵۰
حجم فضای صندوق عقب (Lit) ۶۴۰

تجهیزات خودرو تارا دنده دستی:

کد کلاس(های) خودرو ۳۲۲۰۱
ترمز ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA
کیسه هوای ایمنی ۲عدد (راننده و سرنشین جلو )
فرمان فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC
سیستم تهویه برقی
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلینک ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغها چراغ روز ، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو
آینه‌ها آینه های جانبی برقی
شیشه ها تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن
تزئینات تریم مشکی
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سیستم عیب یابی هوشمند – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی
رینگ و لاستیک فولادی / ۱۵
صندلی روکش پارچه ای ، ۶ حرکته دستی (صندلی راننده ) ، ۴ حرکته دستی (صندلی سرنشین جلو)، صندلی های عقب تاشو
سایر تجهیزات سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین ، ایزوفیکس

تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک:

کد کلاس(های) خودرو ۳۲۳۰۱
ترمز ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA
کیسه هوای ایمنی ۴عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)
فرمان فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC
سیستم تهویه برقی
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلینک ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغها چراغ روز ، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو
آینه‌ها آینه های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی
شیشه ها تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن
تزئینات تریم مشکی
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز – هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب – سیستم عیب یابی هوشمند – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطه‌ای
رینگ و لاستیک آلومینیومی / ۱۶
صندلی روکش چرم و پارچه ای،راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی ۲ حرکت دستی)، سرنشین جلو ۴حرکته (۲ حرکت برقی و۲ حرکت دستی)، صندلی های عقب تاشو
سایر تجهیزات سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون کلید و دکمه خاموش /روشن ، سانروف ، ایزوفیکس ، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین

تارا نام ایرانی محصول جدید ایران خودرو [به‌روزرسانی] – آذر ۹۹

گفته می شود که گروه صنعتی ایران خودرو، نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. این خودروساز نام تارا را برای پروژه K132 انتخاب کرده است. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، بزودی ایران خودرو تارا به صورت رسمی معرفی می‌شود. این کلمه ریشه پارسی و فارسی دارد و در برخی زبان‌ها نیز به معنی مردمک چشم و ملکه هم شناخته می‌شود. نام ایرانی تارا در کشورهای دیگر هم برای افراد برگزیده می‌شود.

اوایل تابستان امسال بود که گروه صنعتی ایران خودرو، مراسمی را برای رونمایی از محصول جدید خود که با کد K132 ثبت شده بود را انجام داد. این مراسم که بنا به شواهدی اصلا در شان بزرگترین خودروساز کشورمان نبود، صورت گرفت و حتی برخی افراد از بهتر بودن مراسم رونمایی شرکت سایپا از سه خودرو خود در برابر شرکت ایران خودرو نقل قول کردند. اما دو هفته پیش بود که تصاویری از نسخه در حال تست خودرو K132 در فضای مجازی با دو رنگ مشکی و سفید منتشر شده بود که حتی برخی افراد خریدکننده از آینده این خودرو نگران بودند.

خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است. براساس اطلاعات اعلام شده در سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه خواهد شد.

این پیشرانه که ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی است، توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار، قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باتوجه به نصب سامانه زمان‌بندی هوشمند سوپاپ و برخی ارتقاء دیگر، شاهد عملکرد بهتر نسبت به  موتور TU5 خواهیم بود. این پیشرانه با استاندارد یورو ۵ همراه بوده و در حال حاضر تولید داخلی این قوای محرکه در کشور آغاز شده است.

پیش از این اعلام شده بود که خودرو تارا در نسخه دنده دستی با گیربکس ۵ سرعته عرضه خواهد شد. اما با تولید نسخه ۶ سرعته دستی خودرو راناپلاس، احتمال دارد که گیربکس خودرو تارا نیز ۶ سرعته دستی خواهد بود. اما در نسخه اتوماتیک تارا، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به کار گرفته خواهد شد. باتوجه به اینکه پیش از تولید پروژه K132، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در تابستان سال ۹۸ در نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود، برخی شایعات بگوش رسیده است که عرضه تارا اتوماتیک با قوای فنی ۳۰۱های قبلی صورت خواهد گرفت.

در ادامه شایعات مطرح شده، برخی مدعی هستند که برخی قطعات این خودرو از تابستان ۱۳۹۸ و در زمان برجام، که قرار بود پژو ۳۰۱ در شرکت ایران خودرو تولید شود از پیش در کشور فراهم گردیده بود. به عنوان مثال برخی اجزای که قابلیت تولیدشان در اکشور فراهم نبود، از طریق شرکت پژو فرانسه در همان زمان به انبارهای شرکت ایران خودرو ارسال شده است.

تارا

قیمت احتمالی ایران خودرو تارا k132 چقدر است؟  [به‌روزرسانی] – تیر ۹۹

ایران خودرو در اطلاعیه جدید خود مبلغ پیش‌پرداخت محصول جدید k132 (با نام ایرانی تارا) را ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان و نسخه اتوماتیک آن را ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان در بارزه زمانی تحویل ۱۲ الی ۲۴ ماهه اعلام کرده است و قیمت خودرو، مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود.

در این راستا باید به این نکته توجه داشت انتظار می‌رود که ودیعه اعلام شده، ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت نهایی خودرو باشد.

از این قاعدتا محتمل است که قیمت نهایی پژو ۳۰۱ ایرانیزه یا کا ۱۳۲ که با نام ایرانی تارا شناخته خواهد شد در نسخه اتوماتیک، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان باشد و اگر قرار باشد این خودرو هم مانند دیگر محصولات ایران خودرو به صورت قطره چکانی به بازار عرضه شود قیمت بازار آزاد به شکل چشمگیری افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش قیمت کارخانه‌ای k123 را ارقامی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.

مشخصات فنی K132 تارا اتوماتیک و دنده ای اعلام شد [به‌روزرسانی] – تیر ۹۹

گروه صنعتی ایران خودرو که برنامه دارد پیش فروش K132 (با نام ایرانی تارا) را آغاز کند، به تازگی مشخصات فنی نمونه دنده ای و اتوماتیک این سدان جدید را بر روی وبسایت خود قرار داده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی ایران خودرو، K132 در ابتدا در نسخه تنفس طبیعی دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید. بر خلاف اینکه مدیران ایران خودرو نمونه اتوماتیک K132 را با پیشرانه TC7 پلاس معرفی کرده بودند، شاهد هستیم که در ابتدا نسخه اتوماتیک ایران خودرو K132 با پیشرانه EC5 به بازار می آید.

 

همانطور که از تصاویر مشخص است، ایران خودرو تصمیم گرفته تا K132 (تارا) را در دو تیپ مختلف از نظر رده تجهیزات و مشخصات فنی ارائه دهد که از نظر فنی مهمترین تفاوت به وجود یا عدم وجود گیربکس شش سرعته اتوماتیک مربوط می شود که می تواند باعث تضعیف شتاب صفر تا صد به میزان ۲ ثانیه شود. در واقع مدل دنده دستی قادر به شتاب گیری ۰ تا ۱۰۰ ظرف ۹.۵ ثانیه (عدد رسمی ایران خودرو) است و در مقابل مدل اتوماتیک با شتاب رسمی ۱۱.۵ ثانیه به وضوح خودرو کند تری محسوب می شود.

از نظر مصرف سوخت هم برتری از آن مدل دستی است که در حدود ۱.۵ لیتر کم مصرف تر از نسخه اتوماتیک ظاهر می شود، اما در نقطه مقابل سطح تجهیزات رفاهی مدل اتوماتیک به شدت بالاتر است و شامل تجهیزاتی نظیر ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف و در کمال تعجب سامانه های ایمنی کنترل بخار بنزین و کمربند های ایمنی سه نقطه ای، ایربگ جانبی، صندلی هایی با استاندارد ایزو فیکس می شود.

صندلی جلو برقی و رینگ های آلومنیومی، راهنمای روی آینه های جانبی (با قابلیت تا شدن) از جمله دیگر موارد اختلاف این دو خودرو است که کفه ترازو را به سمت خرید مدل اتوماتیک سنگین‌تر می کند و مشتریان علاقه مند به مشخصات اسپرتی تر مدل دنده دستی را مایوس می دارد.

نکته دیگر عدم اشاره به سامانه ایمنی کنترل پایداری (ESP) است که امید می رفت در این مدل عرضه شود اما همچنان غیب این ویژگی ایمنی بسیار مهم در خودروهای مونتاژ داخل مشهود به نظر می‌رسد.

اولین تصاویر از ایران خودرو K132 [به‌روزرسانی] – تیر ۹۹

ساعاتی پیش ایران خودرو طی مراسمی از نسخه نهایی پروژه k132 (با نام ایرانی تارا) رونمایی کرد. این مدل که هنوز نام تجاری آن مشخص نیست بر مبنای پژو ۳۰۱ ساخته شده است (هرچند ایران خودرو از تایید رسمی این مساله طفره می رود) و قرار است با نسخه به روز شده پیشرانه tu5 به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گیربکس به روز شده خانواده پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ روانه بازار شود.

ایران خودرو K132

همچنین در نسخه اتوماتیک احتمالا از تلفیق موتور ef7 توربو و گیربکس اتوماتیک ساخت چین استفاده خواهد شد. گفتنی است که این موتور و گیربکس در واقع برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوچارجر توسعه داده شده است و نصب آن بر روی پلت فرم کا ۱۳۲ می تواند تلفیقی از قوای محرک دنا (به عنوان آخرین فیس لیفت ۴۰۵) با اتاق پژو ۳۰۱ (نسخه به روز شده براساس پلت فرم پژو ۲۰۶) را ارائه دهد و یک خودرو ترکیبی کاملا جدید را از منظر عدم مشابهت با محصولات پژو را پدید آورد.

ایران خودرو K132

نسخه اولیه ایران خودرو K132 که چند ماه قبل با حضور رئیس جمهور معرفی شده بود.

قیمت k۱۳۲ ایران خودرو [به‌روزرسانی] – اردیبهشت ۹۹

اخیرا «فرشاد مقیمی»، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در گفت‌وگوی ویژه خبری از عرضه خودرو خودروی «۱۳۲ K» در بهمن ماه خبر داد. آیا با توجه به شرایط موجود عرضه خودروهای جدید به بازار چقدر جدی است؟

یک کارشناس بازار خودرو در پیش‌بینی درباره نرخ خودرو K132 اظهار کرد: «به نظر می‌رسد نرخ کارخانه‌ای این خودروی جدید ۱۰۰ میلیون تومان باشد اما چنانچه قرار باشد این خودرو به بازار عرضه شود مطمئنا نرخ آن به بالای ۲۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.»

آغاز تولید فیس لیفت پژو ۳۰۱ در بهمن ماه ۹۹ [به روز رسانی] – اردیبهشت ۹۹

ایران خودرو چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو ۳۰۱ را تحت کد فنی IKCO K132 تولید کند.

این پروژه که با نام K132 شناخته می شود حاصل تلاش جمعی از مهندسین و مخترعین داخلی بوده و گام بزرگی در راستای داخلی سازی صنعت خودروسازی در کشورمان است.

محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو گونه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد و گفته می شود در مرحله اول موتور EC5 و گیربکس دستی خودرو مذکور را همراهی خواهد کرد.

ایران خودرو قصد دارد IKCO K132 را با موتور EF7 توبورشارژپلاس و گیربکس اتوماتیک نیز تولید کند.

براساس اطلاعات منتشر شده فیس لیفت پژو ۳۰۱ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

از جمله امکانات ایران خودرو K132 می توان به فرمان برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ESC, EBA، ABS, HSA, ، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، سیستم کروز کنترل و سیستم تهویه برقی اشاره کرد.

حال باید منتظر ماند و دید این محصول جدید ایران خودرو با چه قیمتی و در چه تاریخی راهی بازار کشورمان خواهد شد.

اطلاعات اولیه از ایران خودرو K132 [به‌روزرسانی] – بهمن ۹۸

امروز در جلسه هیات دولت در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو ۳۰۱ را تحت کد فنی IKCO K132 در حضور رئیس جمهور رونمایی کرد.

اطلاعات فنی چندانی از این خودرو در دست نیست اما آنچه واضح است اینکه در پی تحریم های صنعت خودروسازی و فروش سهام گروه پژو به فیات کرایسلر و تشکیل یک هولدینگ آمریکایی، ایتالیایی فرانسوی، پروژه تولید پژو ۳۰۱ در ایران با چالش های فراوانی روبرو شده بود و حالا به نظر می رسد که ایران خودرو راه حل برون رفت از این شرایط را تولید نسخه فیس لیفت شده با برند اخصاصی خود تحت عنوان K132 یافته است.

تا زمان نگارش این مطلب، تصاویر چندانی از این خودرو منتشر نشده است اما با نگاهی به تصور نمای داخل که با حضور رئیس جمهور همراه است می توان بر شباهت قابل توجه داشبورد و تریم داخلی با نسخه استاندارد پژو ۳۰۱ صحه گذاشت.

حال باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو ارائه شود اما با توجه به داخلی سازی پیشرانه EC5 (نسخه ارتقا یافته TU5) احتمال استفاده از این پیشرانه بر روی ایران خودرو کا ۱۳۲ بسیار بالاست.

نگاهی به چالش های تولید پژو ۳۰۱ در ایران بدون حضور پژو [به روز رسانی] – تیر ۹۸

پژو ۳۰۱ جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا ۶۰ میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید ۳۰۱ معلق شد. اما پس از مدتی پژو ۳۰۱ در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار شد به تولید انبوه برسد.

با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، عمده مشکل قطعه سازان در تولید خودرو پژو ۳۰۱، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. در این زمینه می‌توان از صنایع دفاعی کشور که از زیرساخت‌های خوبی برای ساخت قطعات الکترونیکی دارند، بهره گرفت.

مازیار بیگلو در رابطه با پروژه خودروهای پژو ۳۰۱ که قرار است به دست تولیدکنندگان ایرانی ساخته شود؛ اظهار کرد: «عمده اینکه نتوانسته‌ایم در قطعات الکترونیکی خودکفا باشیم، این است که قطعات استانداردی که در محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند در ایران تولید نمی‌شوند. به طور مثال آی‌سی های خاص مصرفی در ایران تولید نمی‌شوند و البته وظیفه خودروساز و قطعه ساز نیز نیست که این قطعات را تولید کند.»

ایران خودرویی ها پیش تر اعلام کرده بودند پژو ۳۰۱ با داخلی سازی اولیه ۶۰ درصدی تولید خواهد شد، حال اینکه ۴۰ درصد باقی مانده از کجا تامین می‌شود، در حال حاضر خیلی مشخص نیست.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو افزود:« ایران در سایر صنایع نیز نمی‌تواند برخی مواد را تولید کند. به طور مثال پلی‌آمید در ایران تولید نمی‌شود لذا در ساخت قطعات پلاستیکی که نیاز پلی‌آمیدی است، باید مواد اولیه آن وارد شود. ورق‌های بدنه خودرو نیز همگی وارداتی هستند و این در حالی است که ایران خودش تولیدکننده و صادرکننده آهن است اما نمی‌توانیم ورقه بدنه خودرو را تولید کنیم. در قطعات الکترونیکی نیز روال به همین صورت است. اینکه قطعه‌سازی بخواهد آی‌سی یا برد الکترونیکی تولید کند، در هیچ جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست.»

وی اظهار کرد: «در حال حاضر جلسات خودکفایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به صورت هفتگی برگزار می‌شود. در حال حاضر با توجه به محدودیت‌ها، راهکار پیش‌رو برای رفع این مشکل این است که صنایع زیر ساختی اصلاح شوند. این امکان وجود ندارد که قطعه ساز بتواند قطعات خاص یا مواد اولیه مورد نیاز را خودش تولید کنند. مذاکرات خوبی با صنایع دفاع صورت گرفته است؛ چرا که زیرساخت‌های خوبی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آی‌سی ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت قطعات الکترونیکی هستند در صنایع دفاع وجود دارد.»

بیگلو افزود: «همچنین قرار است که در صنایع معدنی نیز همچون مس، آهن، آلومینیوم و آلیاژهای خاص که در کشور تولید نمی‌شوند و وارداتی بوده، به خودکفایی برسیم. سازمان گسترش در این قضیه بسیار خوب فعالیت را آغاز کرده است. البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه این فعالیت‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و این سرمایه بری توسط خودروسازان و قطعه سازان امکان عملیاتی شدن ندارد اما بسیار امیدواریم که نتایج مطلوبی از سوی همکاری سازمان گسترش حاصل شود.»

پژو 301

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان این که در مورد تولید خودروهای پژو ۳۰۱، تعدادی محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد باید وارد شود گفت: «ما نمی‌توانیم دور خود دیوار کشیده و تصور کنیم که در یک جزیره زندگی می‌کنیم. برای ساخت این محصول نیز قطعاً به واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیاز داریم؛ چرا که تولید آن در ایران مقرون به صرفه نبوده یا امکانات و تکنولوژی آن وجود ندارد. در این خودروها عمده تفاوت با سایر محصولات خودرویی این است که از ابتدای شروع پروژه و زمانی که قرار شد این خودرو تولید شود، عمق خودکفایی آن معادل خودروهای پر تیراژی قرار گرفت که سال‌های زیادی است در ایران تولید می‌شوند.»

وی یادآور شد: «این پروژه کاملاً به دست قطعه‌ساز ایرانی انجام می‌شود. اولین باری است که تولیدکنندگان ایرانی (خودروسازان، قطعه‌سازان و…) دور هم جمع شده و هیچ شریکی خارجی هم وجود ندارد. البته اگر سازمان گسترش در پروژه‌های خودکفایی به نتیجه برسد، قطعاً از همان مواد اولیه و قطعات استانداری که در داخل تولید می‌شوند، استفاده خواهد شد.»

بیگلو خاطرنشان کرد: «تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی ۸۰ درصدی در خودرو پژو ۳۰۱ محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.»

طبق اطلاعات فعلی می توان گفت که علیرغم شدت تحریم ها، ایران خودرو برای عرضه نسخه داخلی سازی شده پژو ۳۰۱ مصمم است و براساس پیش بینی ها، این خودرو در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهد شد.

پژو ۳۰۱ در داخل کشور رقبایی عمدتا چینی. که ماشین هایی همچون مانند دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، برلیانس H330، جک J5، بسترن F5، ام‌وی‌ام ۵۵۰ و آریزو ۵ دانست. رقبای چینی ۳۰۱ طبق معمول از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این محصول اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود تکیه کند.

راه‌ اندازی خط آزمایشی پژو ۳۰۱ ظرف یک تا دو هفته آینده [به روز رسانی] – بهمن ۹۸

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: «خط آزمایشی پژو ۳۰۱ ظرف یک تا دو هفته آینده رونمایی و کار آن از سه ماه نخست سال آینده شروع خواهد شد.»

هاشم یکه‌زارع، در خصوص وضعیت تولید پژو ۳۰۱ گفت: «در رابطه با تولید پژو ۳۰۱ ظرف یک الی دو هفته آینده از خط آزمایشی این خودرو رونمایی خواهیم کرد و در محدوده‌ای که متعاقبا اعلام می‌کنیم بدون اتکا به پژو به تولید انبوه می‌رسد.»

لازم به ذکر است که تولید پژو ۳۰۱ با رقم ۱۰هزار دستگاه شروع می‌شود و به مرور به ۱۰۰ به ۲۵۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این نکته را باید گفت که خط تولید این خودرو در سه ماه اول سال آینده کار خود را آغاز کند.

۸۵ درصد از محصولات پژو ۲۰۰۸ تحویل مشتریان شد

وی ادامه داد: «در حال حاضر داخلی‌سازی پژو ۳۰۱ به حدود ۶۰ درصد رسیده است اما زمانی که تولید انبوه آن آغاز شود به ۸۰ درصد نیز خواهد رسید. نمی‌توان گفت که داخلی‌سازی برای ۳۰۱ به صورت کامل انجام می‌شود و نهایتا این رقم به ۸۰ الی ۸۵ درصد می رسد. در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز تعداد دستگاه‌هایی را که فروختیم تحویل خواهیم داد و ۸۵ درصد مشتریان خودرو خود را تحویل گرفته‌اند. در برنامه‌های تولید، پژو ۲۰۰۸ را نیز در آینده داریم اما این کار بعد از پژو ۳۰۱ انجام خواهد شد.»

ساخت داخل قطعات «های‌تک»

یکه‌زارع در رابطه با ساخت قطعات های‌تک اظهار کرد: «تاکید بر این است که ساخت داخل قطعات های تک نیز به خوبی انجام شود. لازم به ذکر است که صنایع دفاع نیز ظرفیت‌های خوبی دارد و با ما جلسه‌ای داشتند و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده می‌کنیم. برای ساخت داخل قطعات باید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد و حتی قطعاتی که از نظر توجیه اقتصادی، ساخت داخل آن‌ها به صرفه نیست با این وجود و با توجه به شرایط خاص باید انجام شود.»

مبنای قیمت‌گذاری خودروها

وی در پایان به ذکر نکاتی در خصوص قیمت‌گذاری خودروها پرداخت و گفت: «طبق قانون، هر قراردادی که وجود دارد، زمان تحویل مبنای قیمت‌ها است. به عنوان مثال اگر خودرویی در مهر سال گذشته ثبت‌نام شده باشد با همان قیمت مهر سال گذشته به مشتری تحویل داده خواهد شد. این نکته که گفته می‌شود مبنای قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های بهمن سال گذشته است صحیح نیست. فروش‌های فوری نیز بر اساس قیمت روز خواهد بود و در این نوع فروش‌ها مبنای قیمت نیز همان زمان تحویل خواهد بود.»

خرید اندروید باکس

ردیاب خودرو

محصولات لندر

فید

ردیاب لندر

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *