تاریخ امروز:۱۰ آذر ۱۴۰۰

فراری دیتونا SP3 رونمایی شد؛ ترکیبی ایتالیایی از سنت و مدرنیته

فراری از سومین عضو سری آیکونا (Icona) رونمایی کرد. این عضو جدید دیتونا SP3 نام دارد و همانند دیگر اعضای سری آیکونا، با نیم‌نگاهی به گذشته طراحی و تولید شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، باید بگوییم دیتونا SP3 ویژگی‌های خود را از مدل‌هایی مثل ۳۳۰ P3/4، ۳۵۰ Can-Am، ۵۱۲ S و چند مدل دیگر به ارث برده است. موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۸۲۸ اسب بخار قدرت و صفر تا صد ۲.۸۶ ثانیه‌ای از مشخصات اصلی این سوپر اتومبیل جذاب هستند.

در طراحی دیتونا SP3، فراری توجه ویژه‌ای به بحث ایرودینامیک و خنک‌سازی پیشرانه داشته، به همین خاطر در نقاط مختلف بدنه شاهد ورودی‌ها و شکاف‌های متعدد هستیم. بد نیست بدانید این خودرو ایرودینامیک‌ترین مدل ساخت فراری محسوب می‌شود. این عنوان در حالی حاصل شده که دیتونا SP3 فاقد هر گونه قطعه متحرک بیرونی بوده و همه اجزای بدنه آن ثابت هستند.

درهای فراری دیتونا SP3 بصورت پروانه‌ای باز می‌شوند. این درها طوری طراحی شده‌اند که هوا را به سمت رادیاتورهای جانبی هدایت می‌کنند.

شاید نمای عقب دیتونا SP3 را بتوان شاخص‌ترین نمای آن دانست، چرا که بسیار متفاوت از دیگر ساخته‌های فراری است. در این بخش از چند پره افقی استفاده شده، چراغ‌های اصلی هم همانند این پره‌ها ساختاری باریک و سرتاسری داشته و در زیر اسپویلر قرار دارند. تکمیل‌کننده جذابیت این نما دو خروجی اگزوز و دیفیوزر حجیم است که کل عرض خودرو را فرا گرفته است.

در داخل کابین، همه چیز با تمرکز بر راننده طراحی شده و داشبورد فرم ساده‌ای دارد. به گفته فراری صندلی‌های این خودروی هیجان‌انگیز با شاسی یکپارچه شده‌اند، ولی از طریق یک پدال مخصوص قابل تنظیم هستند. این شرکت تاکید دارد به واسطه رابطه کاربری اختصاصی Human-Machine Interface راننده می‌تواند تا ۸۰ درصد از تنظیمات و امکانات دیتونا SP3 را بدون نیاز به برداشتن دست خود از روی فرمان مدیریت کند.

نیروبخش فراری دیتونا SP3 همان موتور ۶.۵ لیتری V12 است که قبلا در ۸۱۲ Competizione مورد استفاده قرار گرفته؛ با بازنگری‌های مهندسین فراری، این موتور در دیتونا SP3 برابر با ۸۲۸ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا به قوی‌ترین موتور تاریخ کمپانی بدل شود. جالب اینکه طبق اطلاعات رسمی، میزان آلایندگی این موتور در دیتونا SP3 به میزان قابل توجه ۳۰ درصد کاهش یافته است.

محدوده قرمز موتور فراری دیتونا SP3 از دور ۹۵۰۰ شروع می‌شود!

وظیفه انتقال قدرت در فراری دیتونا SP3 به یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه محول شده است. با تکیه بر این گیربکس و موتور قدرتمند V12 اسب وحشی جدید ایتالیایی‌ها قادر است در عرض فقط ۲.۸۶ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند. صفر تا ۲۰۰ کیلومتر هم در زمان ۷.۴ ثانیه ثبت می‌شود! درباره حداکثر سرعت حرفی به میان نیامده، اما این فاکتور احتمالا حوالی ۳۳۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

شاسی و بدنه فراری دیتونا SP3 از مواد کامپوزیت، شامل فیبر کربن و کولار، ساخته شده است. این خودرو همچنین روی تایرهای اختصاصی که توسط شرکت معروف پیرلی طراحی شده، حرکت می‌کند. گفته می‌شود تایرهای مذکور هم در سطوح خشک و هم در سطوح خیس و مرطوب عملکرد فوق‌العاده بهینه‌ای دارند.

دیتونا SP3 نخستین خودروی فراری است که از قابلیت Dynamic Enhancer بهره می‌برد. همانطور که قابل حدس است، با اتکا به این قابلیت راننده می‌تواند با اطمینان خاطر بیشتری از حداکثر پتانسیل‌های خودرو بهره‌برداری کرده و آن را راحت‌تر کنترل و مدیریت کند.

در زمان کنونی جزئیاتی درباره قیمت و سقف تولید فراری دیتونا SP3 منتشر نشده، اما مطمئنا این خودرویی است که بیشتر عمر خود را در پارکینگ شمار اندکی از کلکسیونرهای ثروتمند سپری خواهد کرد.

خرید اندروید باکس

ردیاب خودرو

محصولات لندر

فید

ردیاب لندر

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *